عملیات امداد و نجات آتش نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آخرین وضعیت طرقبه و شاندیز پس از بارش شدید باران از زبان فرماندار | یک نفر از مرگ حتمی نجات یافت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم
سرخط خبرها

آمار، ستون فقرات برنامه‌ریزی‌های شهر

  • کد خبر: ۱۳۰۸۰۲
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
آمار، ستون فقرات برنامه‌ریزی‌های شهر
آمارشناسان معتقدند که آمار علمی درباره جمع‌آوری، تنظیم و تحلیل اطلاعات سخن می‌گوید و داده‌ها از ارزشمندترین دارایی‌های هر سیستم شناخته می‌شود.

در عصر حاضر که بسیاری آن را «عصر داده» نام‌گذاری کرده‌اند، هر تصمیمی در ابعاد گوناگون بدون پشتوانه داده‌ای، محکوم به شکست است. آمارشناسان معتقدند که آمار علمی درباره جمع‌آوری، تنظیم و تحلیل اطلاعات سخن می‌گوید و داده‌ها از ارزشمندترین دارایی‌های هر سیستم شناخته می‌شود.

امروزه یکی از پیش‌نیاز‌های لازم برای حکمرانی خوب، وجود نظام آماری دقیق، شفاف و به‌روز است؛ بنابر‌این برخورداری از آمار‌های متقن در همه امور، اعم از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و خط‌مشی‌ها، تا آنجا مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای همه برنامه‌ریزی‌ها به شمار می‌آورند.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این موضوع، در دیدار با اعضای ستاد سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ می‌فرمایند: «آمار برای برنامه‌ریزی‌های کشور، یک امر حیاتی است؛ یعنی اگر آمار نباشد، برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیست؛ آمار ستون فقرات برنامه‌ریزی است.» ازطرف دیگر، یکی از شاخص‌های مهم در موضوع توسعه‌یافتگی در عصر حاضر، حجم و کیفیت آمار و اطلاعات تولید‌شده کشورهاست که میزان آن با سطح توسعه‌یافتگی ارتباط تنگانگی پیدا کرده است.

بر همین اساس، از مصادیق چشم‌انداز‌های تعریف‌شده برای شهرداری مشهد، قطب ملی صنایع خلاق، نوآور، دانش‌بنیان و مولد است که یکی از ملزومات رسیدن به آن، داشتن آمار‌های دقیق و داده‌کاوی‌های مبتنی‌بر اطلاعات دقیق بهنگام است. شهرداری مشهد، به‌عنوان یک ابر‌سازمان خدماتی در شهر، باید یک نظام آماری و حکمرانی داده‌ای دقیق از حیث فرایندی و ساختاری داشته باشد تا بتواند مأموریت‌های محول‌شده را به نتایج مطلوب تبدیل کند.

هم‌اکنون شهرداری مشهد، متولی تهیه و انتشار آمار‌نامه شهر مشهد، با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شهر، مشغول تهیه آمار‌نامه سال‌۱۴۰۰ شهر است و امید است با همکاری و فراهم‌آوردن بستر‌های لازم برای اولین‌بار بتوانیم آمار‌نامه برخط شهر مقدس مشهد را بر بستر سامانه rasad.mashhad.ir ایجاد کنیم و در‌اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی، استادان، پژوهشگران، محققان، دانشجویان و‌... قرار دهیم.

همچنین به‌زودی با بهره‌برداری و افتتاح رصدخانه شهری مشهد، مرکزی برای مدیریت و رصد داده‌های شهری مشهد فعال خواهد شد و به‌عنوان پل ارتباطی بین زمان حال و آینده، نقش پر‌رنگی در به‌تصویر کشیدن آینده شهر، از نگاه آمار و آینده‌پژوهی و تحلیل‌های آینده‌نگرانه مبتنی‌بر داده‌های شهری ایفا خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->